Kawan Kota Tinggi

Tempat berkumpulnya sahabat untuk meluaskan jaringan silatturahim

Takdir itu Ketentuannya

Takdir Itu Ketentuannya | iLuvIslam 


Setiap orang mengimpikan sebuah perjalanan ke alam baitulmuslim yang sangat indah. Kita sentiasa merancang, tetapi pengakhirannya tetap bergantung kepada satu perkara iaitu takdir Allah SWT kerana sesungguhnya perancangan Allah itu mengatasi perancangan manusia itu sendiri.
Sebaik mana pun perancangan seseorang, namun perancangan Allah jualah yang lebih baik dan terbaik pada setiap keadaan dan waktu. Apa yang pasti, setiap perancangan dan ketentuanNya itu pastilah yang terindah walaupun di mata kasar seorang manusia, seribu manikam menikam sukmanya.
Dalam meniti usia senja, perancangan demi perancangan di bina dan di susun serapinya. Pada usia muda, pelajaran menjadi keutamaan. Namun dalam masa yang sama, tuntutan fitrah untuk membina hubungan halal turut meraih tempat dalam perancangan kita. Kita mula mengatur langkah dengan mencari bagi si teruna dan menanti bagi si puteri. Ada  yang menanti dalam diam, dan ada juga yang sama-sama menongkah zaman. Menjadi 'berani' ke hadapan namun tetap berada di dalam jagaan 'malu' dan 'rapinya' seorang wanita. Lantas, orang tengah menjadi pengantara.
Di saat kita mengatur langkah, merancang untuk menuju ke fasa yang penuh cabaran dan mehnah, adakah impian untuk membina baitulmuslim akan mempunyai pengakhiran yang indah belaka? Adakah niat kita untuk berbaitulmuslim benar-benar tepat dengan matlamat asalnya iaitu menikah di jalan dakwah?
Takdir yang bakal tiba segalanya berada digenggamanNya. Kita hanya mampu bertanya namun, jawapannya akan terjawab tatkala kita sudah pun berada di'dalamnya' - alam berumahtangga.
Terdapat beberapa kisah benar wanita solehah yang ingin ana kongsikan bersama-sama untuk dijadikan sebagai satu motivasi supaya akhowat tetap teguh sebagai seorang Da'ie di jalanNya. InsyaAllah.


Kisah 1
Kagum sungguh dengan ukhti yang seorang ini. Sebelum ukhti ini berubah, dia pernah bercouple dengan seorang akhi. Dahulu kedua-duanya masih lagi di jalan kejahilan. Dan selepas Allah memberikan hidayah kepada ukhti ini terlebih dahulu dia terus-terusan bermujahadah di jalan Allah.
Bertahun-tahun lamanya ukhti ini bermujahadah. Manakala akhi ini pula terus-terusan cuba untuk menganggu ukhti tersebut dan ingin mendapatkn kepastian mengapa dia ditinggalkan begitu sahaja. Dan akhirnya akhi ini pun mengalah dan dia pula diberikan hidayah oleh Allah. Masing-masing mula menyepi dan mantap di jalan dakwah.

Selepas bertahun-tahun menyepi akhi ini mula mencari ukhti tersebut di facebook. Dan selepas ukhti ini melakukan istikharah, yakin dengan ketentuan yang diberikan olehNya, ukhti tersebut terus memulakan langkah perkenalan untuk ke langkah seterusnya. Alhamdulillah, baru-baru ini saya menerima walimatulurus daripada mereka berdua. Bersyukur ke hadarat Illahi kerana usaha mereka mujahadah bertahun-tahun lamanya akhirnya berbaloi juga. Allahuakbar. 


Kisah 2
Seorang muslimah, alhamdulillah jodohnya ditetapkan awal oleh Allah. Menikah dengan seorang ikhwah. Yang kelihatan mantap di jalan dakwah. Gerak dakwah berterusan selepas perkahwinan sepertimana sebelum menikah. Namun kini kedua-duanya berhenti daripada terus bersama. Silapnya di mana? Wallahua'lam. Allah lebih tahu apa yang terjadi di tengah perjalanan perjuangan.


Kisah 3
Sudah beberapa tahun menunggu kedatangan seorang ikhwah. Namun belum datang bertandang. Dalam penantian, beberapa lamaran menjelma. Walaupun usia makin bertambah, namun setiap risikan dan lamaran ditolak dengan sebab lelaki tersebut bukan ikhwah yang didamba peribadinya.
Sehingga sampai ke satu masa, akhirnya tibalah saat-saat yang dinanti. Datanglah permintaan berbaitulmuslim dari seorang ikhwah, yang sangat mantap dalam gerak dakwahnya. Dan akhirnya istiqamah sehingga kini.
Saat ditanya, kenapa akak sanggup tunggu? Dia cuma tersenyum sambil berkata,
"kerana akak yakin akan janji Tuhan. Dan akak akan tetap tunggu 'ikhwah' sampai bila-bila. Dan dalam baitul muslim, bukan bergantung kepada siapa yang kita suka, tetapi kita perlu bersedia menerima sesiapa sahaja, asalkan dia tetap berpegang kepada fikrah yang sama. Itu prinsip akak."


Kisah 4
Tetap juga menunggu beberapa tahun sehingga lewat 20-an. Akhirnya datang lamaran daripada seorang lelaki, yang bukan mantap agamanya. Dan keduanya bertunang. Beberapa bulan selepas pertunangan, datanglah beberapa risikan daripada ikhwah melalui ibu usrahnya.
Namun takdir mendahului, sudah menjadi tunangan orang, yang bukan seorang ikhwah. Dan kini, alhamdulillah ukhti itu tetap bergerak, dan mendapat sokongan zaujnya walaupun bukanlah seorang pendokong. Namun tetap seorang penyokong yang baik.
Demikianlah takdir susunan Allah pasti adalah yang terbaik. Yang tinggal adalah apa yang kita betul-betul inginkan. Adakah hanya sebuah rumahtangga untuk menghalalkan hubungan? Atau sebuah perkahwinan supaya tidak bersendirian? Atau sebuah baitulmuslim untuk sama-sama berjuang di jalan dakwah?
Kesimpulannya, dalam merancang niat juga usah dilupakan. Niat awali lah ia hanya semata-mata kerana Allah. InsyaAllah, pastinya sebuah perancangan yang diniatkan keranaNya akan mendapat rahmat dan berkat dariNya. Jika seandainya perancangan kita itu tidak terjadi, pasti hati kita mudah merasa redha dan tenang menerimanya. InsyaAllah~
Wallahua'lam.

Artikle dari iLuvislam.com

Niat tidak meng 'HALAL' kan cara

"kak, salah ke saya couple islamik?"
"kak, salah ke kalau saya selalu mesej dan calling2 dgn budak laki tu, kitorang bukan ada apa2. InsyaAllah, kitorang boleh kawal nafsu kitorang."
 "kak, kitorang kawan baik, dan kalau mesej pon, selalu bagi nasihat pasal benda2 islam ni. xpe kan?"


dengar ye jawapan ana adik2ku syg..
 adik2 kenal khinzir.
tahu kan hukum makan khinzir tu apa?
HARAM
pandai
ok, sekarang cuba adik2 ambil khinzir tu, sembelih elok2, pastu letak dalam tin
apa hukum makan babi sembelih dalam tin tu sekarang?
HARAM
betul
ok, sekarang, amik tin tadi, balut dengan kertas, dan letak tanda halal
apa hukum makan khinzir dalam tin yang ada tanda halal tu sekarang?
still HARAM
ok, nak tanya, ada ke apa2 cara yg boleh kita buat pada khinzir tu untuk menjadikan khinzir tu halal untuk dimakan?
x de kan?
samalah macam soalan2 adik2 kat atas tadi
walau macam mana pon kita meng'islamik'kan hubungan
antara dua orang yg bukan muhrim tu
hukumnya tetap sama
takkan bertukar sehinggalah si lelaki tu jadi seorang yang halal untuk kita
memang fitrah manusia adik2,
sentiasa cuba cari jalan untuk menghalalkan sesuatu yg dilarang oleh Allah
apa yg Allah kata x boleh tu, memang x boleh
dan ingatlah, setiap apa yg dilarang dalam agama kita ni sebenarnya ada manfaatnya
Allah bukan sesuka hati nak larang benda yg bawa manfaat kat kita
kalau Allah tu kejam macam tu, Dia xkan cipta dunia ni untuk kita


Dan soalan kedua,
adik kata adik boleh lawan nafsu
ok, adik sgt yakin di sini
sekarang, mungkin adik2 boleh cakap, yakin dapat kawal nafsu
tapi sampai bila?
tipu kalau adik2 kata, adik2 x pernah teringat kat lelaki
yg adik2 mesej atau call tu walaupun sekali
adik2 x takut ke pada zina hati?


Dan soalan ketiga
fitrah jugak, manusia ada yang selesa berkawan dgn sama jantina,
ada yg selesa berkawan dgn lain jantina
x salah kalau kita nak kawan kita sama2 sayang islam
kita bagi kawan2 kita nasihat untuk manfaat diri dia
tapi, cuba adik2 pandang sekeliling
kalau adik2 perasan, ada banyak lagi kawan2 sejantina yg masih terkapai2
ada banyak lagi kawan2 yg sejantina yg x paham islam ni
jadik, kenapa kita nak sibuk2 approach kawan2 yg lain jantina,
 sedangkan kawan2 yg sejantina kita, kawan2 yg lebih dekat dengan kita,
kawan2 yg kadang2 makan sekali dengan kita, tidur sekali terabai?
kalau kita suka sgt nak berdakwah,
 kita x kan memilih orang
betul kan?


"mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebajikan, sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri...."
(2:44)


Ana mengaku, medan berkata2 memang senang, tapi nak amalkan tu, sgt susah
ana sendiri pun ada lompong2 dalam hati yg perlu diperbaiki, insyaAllah


Sumber dari : coretansolehah.blogspot.com

Radio KKT.fm


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sahabat KKT - i Followww..

About this blog

Assalamualaikum kkters sekalian.... semoga dalam keadaan sihat hendaknya, berapa lama dah korang tak singgah sini hehehe.. rerajin arr membaca banyak dah kawan masukkan info untuk kita berkongsi.. huhu jangan SENTAP plak.. karang xsinggah lagi hehe gurau jer!!!!

Sekalung Penghargaan

Assalamualaikum buat semua sahabat @ kkters sekalian, terima kasih kerana sudi untuk singgah di blog yang masih serba kekurangan ini. Penulis masih lagi berpegang kuat untuk menambah ikatan persahabatan melalui jaringan online dan meneruskan dengan kewujudan blog pula, selepas berjaya membuat jaringan di facebook fanpage | Kawan Kota Tinggi

Walau bagaimana pun, sambutan dari kkters semua yang buat aktiviti penulis berjaya tanpa kkters rasanya semua ini tidak akan berjaya percayalah.. terharu.. hehe..

Update ke Email Sahabat

Masukkan email address anda Posting akan terus ke email:

Penghantaran Terus Oleh FeedBurner

Ramai tak yang dah tengok!! Blog kite..

Top Commenters

Powered by Blogger.

Popular Posts

Top 10 Members

There was an error in this gadget